Blogg om mina resor, mitt andra hem i Thailand och min vardag i Sverige.

fredag, augusti 11, 2017

Från Laos till Thailand

Den 2 augusti var det dags för oss att flyga från Luang Prabang till Bangkok. Vi hade 4 underbara nätter där.

Är sjukt nöjd med resan och det var helst klart värt att resa dit. Jag skulle kunna åka dit igen för en natt eller två, men det får bli en annan gång.

Dagen innan vi skulle resa vidare, den 1 augusti, åt vi på en restaurang som låg på huvudgatan, på samma gata som kvällsmarknaden är på, som heter
Yong Khoune Restaurant.

De hade enligt oss, den bästa maten i hela Luang Prabang, av alla ställen som vi hade ätit på. Vi åt Pad Thai och Springrolls bland annat och det var verkligen en kulinarisk upplevelse. Helt delikat och jag kunde inte sluta äta trots att jag var supermätt

Pad Thai

Springrolls - hann äta lite innan jag tog bilden tyvärr

Yong Khoune Restaurant.
Den 2 augusti, avresedagen, åt vi på en restaurang som ägdes av en fransman, han både lagade maten och serverade, verkade som, men det var också väldigt gott. Det var dock en annan prisklass på maten och det fanns varken thaimat eller laotisk mat på menyn. Nu kommer jag såklart inte ihåg namnet på restaurangen, men den ligger också på huvudgatan. Inredningen var riktigt mysig, typ old style.

Vackert

Skrivspelare från gamla Indochina

Äta ut i trädgården
Vi checkade ut från vårt rum klockan 11,30 och lämnade ryggsäckarna i lobbyn innan vi gick och åt. Sen gick vi tillbaka till hotellet och hämtade våra väskor och åkte samma taxi som hämtade oss.

Bild inifrån flygplatsen

Inne på flygplatsen efter att man gått genom säkerhetskontrollen

Dags för takeoff

Efter ca 1 timme och 15 med flyg är vi framme i Bangkok, men det tog ca 2-2,5 timme att komma ut från flygplatsen. Först vi fick stå i kö i Immigration sen fick vi stå i kö för att ta taximeter från Don Muang till Mercure Hotell. Med taximeter kostade det 305 bath.

Utsikt från vårt rum på 27 våningen

Vårt rum, vi hade en otroligt skön säng och kuddarna var som himmelska moln

Vi sov riktigt gott den natten.
Nästa dag, den 3 augusti, gick vi och käkade hotellfrukost, den var helt okej. Sen gick vi upp till poolen som låg allra högst upp på 29:e våningen.

Morgonutsikt

Här är vi på rooftop

Poolen på Mercure

Njuter i värmen och solen
Visste ni att Bangkok är rankat som världens varmaste stad?

Efter poolbad var det dags för shopping. Vi var på MBK, Siam Paragon, Siam Center och Siam Discovery och vi handlade en hel del.

Efter den shoppingturen var vi båda trötta och svettiga men vi bestämde oss ändå för att åka en tur till Khaosan Road, den populära Backpackergatan med party och shopping.